Zapobieganie praniu pieniędzy
Czym jest zapobieganie praniu pieniędzy?
Pranie pieniędzy – to działania w celu legalizacji pieniędzy lub innej własności, zdobytej sposobem przestępczym, lub w celu ukrycia pochodzenia takiej własności. Takie działania są zazwyczaj wykonywane przez handlarzy narkotyków, zorganizowane grupy przestępcze, terrorystów, cyberprzestępców, przestępców podatkowych, skorumpowanych urzędników i powiązane z nimi osoby.
Zapobieganie praniu pieniędzy – to działania w celu zapobieganiu danej działalności przestępczej.
- Procedura “Poznaj swojego klienta”;
- Procedura weryfikacji tożsamości klienta;
- Bieżące monitorowanie stosunków gospodarczych klienta;
- identyfikacja i wstrzymanie transakcji podejrzanych.
Dlaczego są pobierane dane?
Zgodnie z ustawą Republiki Litewskiej o zapobieganiu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, instytucja finansowa jest zobowiązana do monitorowania klientów i powiadamiania odpowiedzialnych instytucji o podejrzanych transakcjach; dlatego, instytucja finansowa jest zobowiązana do potrzebowania danych za każdym razem, gdy istnieje podejrzenie o dokonywanej lub możliwej działalności przestępczej. Firmy, świadczące usługi płatnicze, kierują się zasadą „Poznaj swojego klienta”. Realizacja tej zasady pomaga w zapobieganiu praniu pieniędzy, a także ochronie klientów przed oszustwem.
Wszystkie dane o kliencie i jego działalności są pobierane i używane wyłącznie w tym celu. Paysera chroni wszystkie poufne informacje o kliencie, otrzymane podczas relacji biznesowych z klientem.
Odpowiednie zapobieganie praniu pieniędzy przez instytucje świadczące usługi płatnicze zapewniają organy nadzorujące – Służba Badania Przestępstw Finansowych (SBPF) przy Ministerstwie spraw wewnętrznych, a także Bank Litwy.
Jakie działania podejmuje Paysera?
W razie podejrzenia z powodu dokonywanych przez klienta transakcji, instytucja prosi klienta o złożenie danych (umów, faktur i innych dokumentów) o transakcjach, aby w taki sposób ustalić cel płatności i źródło pieniędzy.
Wszystkie świadczące usługi płatnicze instytucje, a także organy nadzorujące, jednomyślnie kierują się danymi zasadami i współpracują dążąc do wspólnego celu – zapewnienia dobrobytu społeczeństwa.
Czy moje podane dane będą bezpieczne?
Paysera zapewnia, że złożone dane będą używane wyłącznie w ramach określonych przez prawo. Wraz z ochroną danych zapewniana jest i poufność klienta według wymagań ustaw i innych aktów prawnych Republiki Litewskiej, a także postanowień Polityki prywatności. Sam klient także powinien chronić swoje dane osobowe i nie ujawniać ich osobom trzecim.
Co się stanie jeżeli nie podam danych lub podam błędne informacje?
Jeżeli klient odmawia udzielenia proszonych danych osobowych lub informacji o działalności, ostatecznych beneficjantach, pochodzeniu środków lub podaje błędne albo fałszywe dane, Paysera jest zobowiązana reagować na takie podejrzane działania klienta i powiadamiać odpowiedzialne instytucje. Ponadto, według Ogólnej umowy o świadczenie usług płatniczych, może być postanowione wstrzymać dokonywane przez osobę lub firmę operacje, albo nawet zerwać wszelkie stosunki biznesowe z takim klientem.